EHS-TERMOSTAATIT - HELPOTUSTA TALVILIIKKEELLELÄHTÖIHIN!

Autoilijan talvisia riesoja ja jännityksen aiheita ovat pakkasaamujen liikkeelle lähdöt. Jos ei ole arvannut ajastaa oikeaa lähtöaikaa, saattaa koko liikkeellelähtö jäädä siltä erää. Ilman ajastinta taas moottoria on lämmitetty koko yö ja kallista sähköä on kulunut ihan turhaan !

Ratkaisun tuo lohkolämmittimen termostaatti, joka lämmittää moottoria juuri sopivasti auton ollessa kytkettynä lämmityspistokkeeseen. Jatkuvasti lämmitettäessä auto on lähtövalmiina koko ajan eikä lämmitys myöskään kuluta yhtään kilowattituntia ylimääräistä sähköä ! Ajastimia käytettäessä termostaatti pienentää sähkönkulutusta jopa 66% !

Yleistyessään lohkolämmittimen termostaatin käytöllä on merkittävä kansantaloudellinen vaikutus : Autoilijat tuhlaavat sähköä yli 90.000 MWh joka talvi liiallisena lohkolämmittimien käyttönä vaikka ajastimiakin käytetään yleisesti. Kun huomioidaan myös yhä yleistyvien sisätilan lämmittimien käyttö, on hukkaan heitetyn energian määrä jopa yli 360.000 MWh ! Kulutuslukemat ovat todellisuudessa vielä suuremmat, koska osa autoilijoista pitää lämmityksen päällä jatkuvasti.

Ongelma on siinä, että leudolla kelillä, +5…-5 astetta, riittäisi että moottoria lämmitetään 1/2 tuntia ja vain kovimmilla pakkasilla tarvitaan 2 - 3 tunnin lämmitysjakso. Autoilijoiden tulisi siis seurata pakkasen vaihteluita ja arvioida joka ilta paljonko aamulla on pakkasta ja säätää ajastin sen mukaisesti. Monesti ajastimia käyttävät autoilijat asettavat vakiolämmitysajaksi 2 - 3 tuntia, joka pidetään sitten samana läpi talven. Kuitenkin lämmitystarve koko talven aikana on keskimäärin vain yksi tunti, kun otetaan huomioon talven leudot päivät ja pakkaspäivät. Suomen talven keskilämpötila on maan eteläosassa n. –5 astetta ja maan pohjoisosassa hiukan yli –10 astetta.

Asuntojen lämmittämisestä tuttu termostaatti on järkevän lämmittämisen perusedellytys. Nyt myös lohkolämmittimille ja sisätilalämmittimille on kehitetty termostaatit ohjaamaan järkevää energian käyttöä. Suomessa kehitetty lohkolämmittimen EHS-termostaatti (Economic Heating System) asennetaan moottoritilaan lähelle moottorin ylätasoa. Se tunnistaa lämmenneestä moottorista poistuvan hukkalämmön ja tauottaa lämmittämistä.

Sisätilalämmittimen EHS-termostaattiadapteri kytketään auton sisäpistorasian ja sisätilalämmittimen johdon väliin huolehtimaan siitä, ettei sisätilan lämpö nouse epämiellyttävän korkeaksi.